Cookie

Afdelingen for Bæredygtig Udvikling benytter cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du dette.

Det kan være en god idé at komme væk fra hverdagens faste rammer for at få løsnet op for hårdknuder og fastlåste reaktionsmønstre i klassen. Derfor tilbyder Kattinge Værk et tema, der går i dybden med trivsel og samarbejde blandt eleverne.

Trivsel og samarbejde

Sted: Kattinge Værk
Fag/læreplaner:
Understøttende undervisning, trivsel og elevens alsidige udvikling
Alder/klassetrin:
0.-10. klassetrin
Årstid:
Hele året (vandet skal være minimum 10° C for at kunne sejle)
Kommentar:
Aftale om faglige temaer og aktiviteter udarbejdes, efter at overnatning på Kattinge Værk er booket
Kontakt:
Projektleder Anja Liebermann, tlf. 26 30 43 59, email: anjali@buf.kk.dk
Mødested:
Kattinge Værk

Der kan være mange grunde til at relationer og handlingsmønstre blandt elever går i hårdknude. Ved at tage væk fra skolens faste rammer og fokusere på trivsel og samarbejde i klassen, kan eleverne blive udfordret på deres egne og andres opfattelser af hvilke problematikker, der ligger til grund for klassens udfordringer.

Mange af Kattinge Værks friluftsaktiviteter indebærer et stærkt element af samarbejde og fælles ansvar. En kanotur er meget svær at få til at lykkes, hvis ikke deltagerne sammen koordinerer, hvordan og hvorhen de padler. Ligeledes kræver tilberedningen af et måltid over bål, at alle leverer, det man har aftalt. Dette er blot to eksempler på ,hvordan de traditionelle friluftsaktiviteter kan bruges til at styrke samarbejdsevnen for den enkelte elev. Udover disse klassiske friluftsaktiviteter ligger Kattinge Værk inde med masser af teambuilding- og samarbejdsøvelser.

Det enkelte forløb bliver sammensat i et samarbejde mellem lærere, pædagoger og eksterne ressourcepersoner, der tager udgangspunkt i de specifikke problemstillinger som klassen eller elevgrupper oplever i dagligdagen. Ud fra en analyse af problemfelterne, vil vi sammensætte et program, der indeholder f.eks. teambuilding- og samarbejdsøvelser, samtaler, madlavning eller friluftsaktiviteter på land og på vand.

Et trivselsforløb på Kattinge Værk kunne f.eks. fokusere på:

At styrke elevens evne til at sætte ord på følelser og blive bevidst om andres følelser

At eleven føler sig som en værdsat del af et socialt fællesskab

At eleven erkender vigtigheden af at bidrage aktivt til det sociale fællesskab

At eleven bliver udfordret på egen og andres opfattelse af identitet

At eleven anerkender og respekterer andres styrker, kompetencer og udfordringer

At styrke elevens evne til at kunne håndtere og handle i forhold til udfordringer

At eleven får viden om forskellige reaktionsmåder i konfliktsituationer

-