Cookie

Afdelingen for Bæredygtig Udvikling benytter cookies. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du dette.

Udover vores basis friluftsaktiviteter tilbyder Kattinge Værk et friluftstema, der er fokuseret omkring den idrætsfaglige del af friluftsliv.

Friluftsliv 

Sted: Kattinge Værk
Fag/læreplaner:
Idræt

Alder/klassetrin:
7.-9. klassetrin

Årstid:
Cirka 1. april - 31. oktober (vandet skal være minimum
10° C for at kunne sejle)
Kommentar:
Aftale om faglige temaer og aktiviteter udarbejdes, efter at overnatning på Kattinge Værk er booket

Kontakt:
Projektleder Anja Liebermann, tlf. 26 30 43 59, email: anjali@buf.kk.dk

Mødested:
Kattinge Værk

Friluftsliv og udeliv er en fast del af de Fælles Mål for faget idræt, og på Kattinge Værk ønsker vi at understøtte denne del af idrætsfaget på den bedste måde. Det er derfor muligt at sammensætte et friluftsforløb for udskolingen, der tager udgangspunkt i idrætsfagets Fælles Mål med henblik på den afsluttende prøve i idræt. 

Under kyndig vejledning vil eleverne få mulighed for at afprøve og blive fortrolige med forskellige discipliner indenfor de klassiske friluftsaktiviteter på land og på vand. Udover at afprøve disciplinerne skal eleverne selv være med til at udvikle aktiviteter og baner, der skal afprøves og bedømmes af klassekammeraterne. I forhold til orienteringsløb vil der være fokus på brugen af kort og gps samt planlægning af ruter i skoven. Teknik og sikkerhed vil være faglige fokuspunkter for alle friluftsaktiviteter.


IDEER TIL FRILUFTSAKTIVITETER

  • Kanosejlads
  • Kajaksejlads
  • Stand-up paddling
  • Klatring
  • Orienteringsløb i skoven (kort og/eller gps)
  • Mountainbike i skoven
  • Vandreture


EKSEMPLER PÅ LÆRINGSMÅL

  • Eleven bliver fortrolig med forskellige discipliner af friluftsaktiviteter på land og på vand
  • Eleven bliver fortrolig med sikkerhedsforanstaltninger i forhold til de planlagte aktiviteter
  • Eleven bliver bevidst om det fælles ansvar i flere friluftsaktiviteter
  • Eleven lærer at aflæse og bruge kompas, gps, kort og signaturforklaringer
  • Eleven lærer at udvikle og bedømme friluftsaktiviteter i samarbejde med klassekammerater


Temaet "Friluftsliv" understøtter følgende Fælles Mål for Idræt efter 9. klasse

Natur- og udeliv

Kropsbasis

Samarbejde og ansvar

Eleven kan vurdere kvaliteter ved friluftsaktiviteter på land og i vand

Eleven har viden om kvaliteter og kendetegn ved friluftsaktiviteter på land og i vand

Eleven kan fastholde koncentration og fokus i idrætsudøvelse

Eleven har viden om koncentration i relation til kropskontrol

Eleven kan vurdere samspillet mellem individ og fællesskab i idrætsaktiviteter

Eleven har viden om muligheder og forpligtelser i idrætsfællesskaber

Eleven kan udvikle friluftsaktiviteter på land og i vand

Eleven har viden om planlægning af friluftsaktiviteter

 

 

Eleven kan udvikle konstruktive samarbejdsrelationer i idrætslige aktiviteter

Eleven har viden om samarbejdsmetoder inden for alsidige idrætsaktiviteter

 

Sundhed og trivsel

Eleven kan vurdere idrætsvaners betydning for sundhed og trivsel

Eleven har viden om idrætsvaners betydning for sundhed og trivsel



-