Hørt Ungdom udvikler og faciliterer løbende ungeinddragelse i kommunen, når der skal tages beslutninger som vedrører børn og unges hverdag eller fremtid. Det kan være alt fra at inddrage børn og unge i at komme med anbefalinger til nye kommunale strategier og handleplaner på bæredygtighedsområdet eller ungeinddragelse ifm. skoleområdets udvikling. Hørt Ungdom bygger bro mellem byens børn og unge og beslutningstagere, ved at skabe rum for at unge høres, for dialog og for samarbejde.
Skoleelevers stemme repræsenteres i den politiske dagsorden
Hørt Ungdom skræddersyer fagligt funderede inddragelsesprocesser, der indgår som del af de deltagende klassers undervisning. Når eleverne fordyber sig fagligt i temaet for inddragelsen, bliver de i stand til at bidrage med kvalificerede og brugbare anbefalinger og til at gå i dialog med beslutningstagere om løsninger.
Målet er at give børn og unge en stemme og mulighed for at påvirke den politiske dagsorden, når der træffes beslutninger i Københavns Kommune, som vedrører børn og unges hverdag og fremtid. Målet er ligeledes at udvikle den deltagendes unges handlekompetence, demokratiske selvtillid, politiske dannelse og motivation for at være aktive medskabere og formidlere af en bæredygtig fremtid.
Eksempler på Hørt Ungdoms inddragelsesprojekter
Kommuneplansstrategi 2023/24
I efteråret 2022 blev 28 skoleelever 7. og 8. klasser fra byens fem områder inddraget i at komme med anbefalinger til Københavns Kommuneplansstrategi. Økonomiforvaltningens Center for Byplanlægning stillede de unge fire højaktuelle spørgsmål som Hørt Ungdom faciliterede en faglig funderet inddragelsesproces omkring; Hvordan sikrer København boliger til alle i 2036? Hvordan ser fremtidens rekreative områder ud? Hvordan er fremtidens trygge Københavns? Og hvordan bliver København en mere bæredygtig storby? Som afslutning overdragede ungerepræsentanterne deres anbefalinger til Overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen, ved Åbent Rådhus nov. 2022.
Se elevernes anbefalinger til kommuneplansstrategi 2023/24 og videoen med Elevernes Drømmerejse 2036
Biodiversitetsstrategi 2050
I den indledende borgerinddragelse ifm. udformning af Københavns Kommunes biodiversitetsstrategi 2050, deltog tre 8. klasser fra forskellige skoler i en faglig funderet inddragelsesproces – ift. blå, grå og grøn biodiversitet. Elevrepræsentanter overrakte de samlede anbefalinger til Overborgmester, Lars Weiss, og Teknik- og Miljøborgmester, Nina Hedeager Olsen, på Københavns Biodiversitetskonference september 2021. Biodiversitetsstrategiens andet udkast, februar 2022, tager afsæt i skoleelevernes visioner.
Du kan se de 85 elevers anbefalinger til biodiversitetsstrategi 2050
Ifm. inddragelsesprocessen blev denne erfaringsopsamling udarbejdet
Dialogmøder på skoleområdet
Hørt Ungdom bidrager til udvikling og facilitering af Børne- og Ungdomsforvaltningens dialogmøder for borgere i forbindelse med kommunens indsats for Styrket Udskoling.
Formålet med dialogmøderne er at give skolerne ny inspiration til at arbejde med den motiverede skoledag, at politikerne får input til det politiske arbejde og at elever, forældre og borgere i kommunen får input til videre dialoger i de demokratiske kanaler, fx elevråd, skolebestyrelse, offentlige dialoger, mv.
Byg din by – Ungeinddragelse for områdefornyelser
Byg din by er et inddragelsesforløb udviklet til byens områdefornyelser. Her faciliterer Hørt Ungdom en faglig funderet inddragelse for området skoleelever, hvor de kommer med forslag til udviklingen af byrum. Områdets skoleelever undersøger og idéudvikler løsninger, laver skitser i MineCraft og bygger til sidst deres byrumsdesigns, som til sidst testes i det aktuelle byrum.
Selve undervisningsforløbet findes i læringsportalen MeeBook. Du skal bruge uni-login for adgang og herefter søge i ShareIt på 'BUF: Byg din by'. https://meebook.com/forside/folkeskolen
Ungeparlamentet
I 2018-2020 faciliterede Hørt Ungdom ungeinddragelse for Områdefornyelsen Kulbanekvarteret. Under forløbet blev områdets 7. klasser omdannet til et Ungeparlament, hvor Hørt Ungdom lavede et danskforløb om demokrati og deltagelse.